NIDA pleit voor een algeheel verbod op alcoholreclame. Dit in navolging van het succesvolle reclameverbod voor roken. In aanloop naar een landelijk verbod zet NIDA Den Haag lokaal in op een reclameverbod voor alcohol in de buitenruimte en dient hier vandaag het initiatiefvoorstel “0,0% Alcoholreclame’ voor in.
De politieke partij NIDA geeft met dit initiatief gehoor aan het Alcoholmanifest van gezondheidsorganisaties. Zij pleitten al langer voor het de-normaliseren van alcoholgebruik met minder beschikbaarheid, hogere prijzen en een verbod op reclame voor alcohol. "NIDA vraagt het stadsbestuur om inzichtelijk te maken in hoeverre er lokaal alcoholreclame verbannen kan worden uit het straatbeeld. Met alleen gedragscampagnes uitvoeren is het wat NIDA betreft niet mogelijk om de jeugd en de ouderen te beschermen van overmatig alcoholgebruik. Aan de ene kant worden ouderen en jongeren ontmoedigd om bijvoorbeeld geen alcohol te gebruiken in het verkeer, terwijl er in hetzelfde verkeer reclames geplaatst worden die het nuttigen van alcohol juist aanmoedigt. Het lijkt net dweilen met de biertap open. Met deze inzichten zou het stadsbestuur de mogelijkheden bij de eerstvolgende gelegenheid moeten benutten en opnemen in het nieuw te formuleren beleid voor reclame in de buitenruimte."
“Er is geen twijfel over mogelijk dat alcohol schadelijk is voor de gezondheid, blijft verwonderlijk dat desondanks alcoholgebruik nog steeds wijdverspreid gepromoot wordt. Het lijkt ons een goed plan dat wij als Den Haag het goede voorbeeld laten zien en gehoor geven aan de oproepen van gezondheidsorganisaties om alcoholgebruik te de-normaliseren en te ontmoedigen. Andere Europese landen zijn op dit punt al verder. Dit past ook goed als vervolg op het verbod van tabaksreclame,” aldus Adeel Mahmood, fractievoorzitter NIDA Den Haag.